Karta
obchody Nowego Roku, strażacy
Nazwa | Wartość |
---|---|
twórca | Kusakabe Kimbei ? |
data powstania | ok. 1890 r. |
miejsce powstania | Miejsca administracyjne odnoszą się do aktualnego podziału politycznego państw. Japonia - Jokohama |
typ obiektu | fotografia-pozytyw |
technika | fot. czarno-biała, fot. albuminowa |
materiał | papier |
wymiary | 26 x 20 cm |
prawa autorskie | domena publiczna |
numer inwentarzowy | MHF 5982/II/73 |
karta nadrzędna | MHF 5982/II/1-88 |
tagi | sport |
Nota popularnonaukowa
Czterej śmiałkowie wykonujący na oczach zgromadzonego tłumu ekwilibrystyczne ewolucje na szczytach ustawionych pionowo wysokich drabin to strażacy. Ich popisy uświetniały nadejście japońskiego Nowego Roku. W czasie, kiedy powstało święto, czyli w okresie Edo (1603-1868), drabina była głównym sprzętem strażackim. W momencie wybuchu pożaru w gęstej drewnianej zabudowie miejskiej nie było mowy o gaszeniu tego, co już trawił ogień, jedynym ratunkiem stawało się błyskawiczne burzenie budynków znajdujących się wokół. W takiej sytuacji wszystko zależało od sprawności fizycznej strażaków. Z biegiem czasu techniki gaśnicze się udoskonalały, ale noworoczne popisy na drabinach organizowane są do dziś. Wprawdzie pionierskie próby fotograficzne w Japonii datowane są na połowę XIX wieku, ale prawdziwy rozkwit popularności tej techniki wiąże się dopiero z zakończeniem okresu izolacjonizmu. Pierwszym cudzoziemskim fotografem, który przybył do Japonii był Felice Beato. Wkrótce technikę fotograficzną opanowali także Japończycy, między innymi Kimbei Kusakabe, któremu przypisuje się autorstwo omawianego zdjęcia z Jokohamy. Efektem wzajemnego wpływania na siebie Wschodu i Zachodu było powstanie w drugiej połowie XIX wieku specyficznego stylu fotograficznego zwanego Yokohama shashin. Styl ten kompilował obie tradycje obrazowania, tworząc w efekcie wyidealizowany obraz Japonii. To na podstawie fotografii w konwencji Yokohama shashin świat tworzył obraz tego kraju; co więcej, sami Japończycy zaczęli w ten sposób patrzeć na siebie. MK
Autor noty
Monika Kozień-Świca