Twórca
Pawłowski Andrzej
1925 - 1986
Okres działalności: 1945 - 1986
Fotograf, projektant, rzeźbiarz, autor filmów i prac powstałych z użyciem
materiałów światłoczułych, wykładowca ASP w Krakowie, do 1986 roku dziekan
Wydziału Form Przemysłowych – pionierskiej szkoły designu w Polsce. Zajmował
się pracą pedagogiczną, naukowo-badawczą i teoretyczną.
Był jednym z najwybitniejszych artystów polskich okresu powojennego.
Członek Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Związku Polskich Artystów
Fotografików. Należał do grona założycieli drugiej Grupy Krakowskiej oraz
Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Jeszcze jako student był
asystentem Tadeusza Kantora. Był również uczestnikiem Międzynarodowej Rady
Stowarzyszeń Wzornictwa Przemysłowego (ICSID), w latach 1967-1969 pełniąc funkcję
wiceprezesa tej organizacji, a od 1971 roku członka zarządu.
Był prekursorem w dziedzinie prac opartych na technikach fotograficznych,
ale powstających bez użycia aparatu. Jest autorem m.in. cykli heliografii
"Luxogramy" i „Heliogramy” oraz cyklu "Genesis" – jedynego,
jaki wykonał przy użyciu aparatu fotograficznego.
W pierwszej połowie lat 50. XX wieku rozpoczął pracę nad kineformami –
ruchomymi, improwizowanymi obrazami świetlnymi, utrwalanymi na taśmie filmowej.
Stymulatory wrażeń nieadekwatnych – rzeźby dotykowe, jakie stworzył, krytyka
uznała za bezprecedensowe w historii sztuki.
Od lat 60. XX wieku wcielał stopniowo w życie ideę formy naturalnie
ukształtowanej, jako kluczową dla praktyki artystycznej, co znalazło
odzwierciedlenie również w jego działaniach z użyciem fotografii. Zgodnie z
autorską filozofią sztuki miały one charakter maksymalnie bezpośredni,
adekwatnie do natury światłoczułego medium. Artystyczny gest jest konsekwentnym
definiowaniem fotografii traktowanej jako punkt wyjścia dla wyobrażeniowych
narracji wokół zapisu gestu, śladu czy tylko sugestii obecności.
Został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Krzyżem Oficerskim Orderu
Odrodzenia Polski.
Bibliografia:
"Andrzej Pawłowski 1925-1986", katalog wystawy, Galeria Sztuki
Współczesnej BWA w Katowicach, Katowice 2002.