Twórca
Lewicka Cecylia
1884 - 1959
Okres działalności: 1913 - 1939
Warszawska fotografka, członkini Polskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii, właścicielka zakładu fotograficznego przy ulicy Marszałkowskiej 69 w latach 1913-1944. Specjalizowała się w fotografii portretowej i pejzażowej. W jej pracach dominowały techniki specjalne, jak: przetłok, bromolej i guma chromianowa. Doceniana i nagradzana na konkursach, m.in. w Warszawie i Paryżu. Zawodu uczył się u niej fotografik portrecista Benedykt Dorys.
Swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in. na XXIII wystawie zbiorowej prac fotografów zawodowych Miasta Stołecznego Warszawy w dniach 26.10-8.11.1930 roku oraz na wystawie prac członków Polskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii w 1930 roku.
Była znaną portrecistką świata kultury i sztuki. W 1934 roku w swoim atelier stworzyła cykl fotografii ilustrujących różne tańce w wykonaniu wybitnych polskich artystek scenicznych, m.in. Ireny Popielskiej, Natalii Lerskiej i Ziuty Buczyńskiej. Fotografie z tego cyklu były publikowane m.in. w Ilustrowanym Kurierze Codziennym oraz prasie francuskiej. Prace Lewickiej były publikowane również w miesięczniku Fotograf Polski oraz wydawnictwie "Sztuki Piękne".
Lewicka udostępniała przestrzeń swojego atelier fotograficznego Związkowi Polskich Artystów Plastyków, organizując w nim stałe salony malarskie oraz wystawy indywidualne i zbiorowe, na przykład otwarty w 1926 roku salon „Typy huculskie”. Wystawy zmieniały się co trzy tygodnie. Podczas ich organizacji zakład nie przerywał swojej działalności fotograficznej. Swoje prace prezentowali na ekspozycjach m.in.: Edmund Bartłomiejczyk, Adam Bunsch, Stanisław Noakowski, Konstanty Brandel, Mieczysław Trautman, Jan Ksawery Koźmiński, Tadeusz Pruszkowski, Mieczysława Rozbicka-Giżycka, Zofia Stankiewicz, Adam Rychtarski, Władysław Skoczylas, Józef Mieszkowski i Janina Bobińska-Paszkowska.
Jej nieliczne prace ocalałe po II wojnie światowej znajdują się m.in. w zbiorach MuFo i Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Bibliografia:
Puchała-Rojek K., Ucieczka od piktorializmu. Kobieca fotografia artystyczna w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce na przykładzie twórczości wybranych artystek, Rocznik Historii Sztuki, 2006.