Twórca

fotograf

Ciok Stanisław

1957 - 21 stycznia 2025

Okres działalności: 1985 - 2025

Fotoreporter, fotograf prasowy. Od 1995 roku członek ZPAF. Z wykształcenia technik leśnik. Debiutował na łamach pisma "Przegląd owocowo-warzywny i fermentacyjny", pierwszy reportaż opublikował na łamach tygodnika „itd.” w 1985 roku. Współpracował z wieloma redakcjami polskimi i zagranicznymi, m.in.: „Myśl Społeczna”, „Zdrowie i Życie”, „Młody Rolnik”, „Polski Farmer”, „Gospodyni”, „Rzeczpospolita”, „Magazyn Rzeczpospolitej”, "Niewidomy Spółdzielca", Myśl społeczna", „Gazeta Wyborcza”, „Spotkania”, „Tygodnik Solidarność”, „The New York Times”. Od roku 1997 był trwale związany z tygodnikiem „Polityka”. Należał do grona fotografów dokumentujących codzienne życie Polaków u schyłku PRL-u i w latach transformacji ustrojowo-społecznej. Jak sam mówił: „Zbieram miejsca, w których spałem”.
Jest jednym z autorów zdjęć w Księdze Dziesięciolecia Polski Niepodległej 1989-1999. Brał udział w licznych wystawach, m.in.: „Pustkowie” - wystawa indywidualna, Muzeum Archidiecezjalne Oddziału Sztuki Ludowej w Poznaniu (1985); „Czas Krzyża", Kościół Podwyższenia Krzyża w Bytomiu (1985); "Polish Photographers in Prints", Omaha/USA (1995); "Żyć Razem", Galeria ZPAF w Warszawie (1995); „Polska Fotografia Prasowa”, wystawa pokonkursowa w Warszawie i w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie (1995); „Fotografia Reportażowa Rzeczpospolitej i Polityki”, Galeria Sztuki Dwór Karwacjanów w Gorlicach (2002); "Stanisław Ciok - fotografie", Biblioteka Elbląska, w ramach corocznych Ogrodów Polityki (2008); "Stanisław Ciok – fotografie", Galeria U Pana Michała w Warszawie (2009); "Schyłek Peerelu - Lata 80. w fotografii Agencji Forum”, Dom Spotkań z Historią,  Warszawa (2009); „Fotoreporterzy”, Muzeum Fotografii w Krakowie (2017); „Ostrzej widzieć. Fotoreportaż w „itd.” 1960-1990”, Dom Spotkań z Historią, Warszawa (2020); oraz wystawy zbiorowe Stowarzyszenia Dokumentalistów „Droga”.
Zmarł nagle, w Warszawie. Prace Stanisława Cioka znajdują się w zbiorach Muzeum Fotografii w Krakowie i w kolekcji Archive of Modern Conflict w Toronto.