Twórca
Pinińska-Bereś Maria
1931-1999
Rzeźbiarka, performerka, uznawana za jedną z pionierek
sztuki feministycznej. Uczennica wybitnego rzeźbiarza Xawerego Dunikowskiego.
Od początku lat 60. poszukiwała nowych rozwiązań formalnych, związanych z
kobiecym przekazem. W cyklu Rotundy (1960–63) łączyła ciężkie betonowe
bryły z miękką tkaniną. W cyklu Gorsety (1965–67) tworzyła obiekty z papier
mâché. Gorset stał się dla niej symbolem zniewolenia nie tylko ciała
kobiety, ale i jej duszy. Sztuka Pinińskiej miała wyraźne przesłanie
feministyczne, a jej hasłem stało się „zrzucić mentalne gorsety”. W pracy Stół
jestem sexy (1969) elementy kobiecego ciała leżą na stole jako danie do
męskiej konsumpcji. Problem uprzedmiotowienia kobiet rozwinęła w cyklu Psychomebelków
(1969–73). Od połowy lat 70. zaczęła stosować tkaniny wypychane watą i gąbką,
pomalowane na kolor różowy, który stał się jej kolorem sztandarowym. Jej rzeźby
mają wyrafinowaną formę, są lekkie, miękkie, wypełnione erotyką. Od roku 1976
Pinińska robiła także akcje odnoszące się do feminizmu i własnej sztuki oraz
afirmujące przyrodę, w otoczeniu której najczęściej się odbywały. Miały one
charakter site-specific.